26/11/2018

Lions Club Assen en Ronde Tafel 36 steunen de Vakantiebank

Lions Club Assen en Ronde Tafel 36 hebben samen een cheque van € 5000,- overhandigd aan Pim Loeff van Stichting De Vakantiebank. Leden van beide serviceorganisaties brachten het geld bijeen door de verkoop van programma-boekjes bij de Motorcross MXGP en de Gamma Racing Day afgelopen zomer ophet TT Circuit Assen. Stichting De vakantiebank heeft als doel gezinnen of alleenstaanden met kinderen, die op bijstandsniveau leven en al jaren niet met vakantie zijn geweest, een week gratis vakantie aan te bieden. Om even los te zijn van de thuissituatie en nieuwe energie op te doen. Van de gift zullen ondermeer fietsen worden gekocht.

Eind 2016 heeft Lionsclub Assen Stichting De Vakantiebank voor drie jaar als Goed Doel gekozen. Armoedeverzachting past bij de doelstelling en het ‘we serve’ motto van de club.

Er staan twee door de Lionsclub Assen bekostigde safarihuistenten op Camping Horstmannsbos in Gasselte. Naast elkaar, zodat gezinnen met een vergelijkbare achtergrond samen kunnen optrekken. Leden van Lionsclub Assen maken de tenten zomer- en winterklaar.

Stichting De Vakantiebank is in 2011 opgericht door toenmalig eigenaar van De Vrijbuiter in Roden, Gerard Kremer. Inmiddels opereert Stichting De Vakantiebank niet alleen meer in het noorden maar in het hele land. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) moesten in 2016 590.000 van de ruim 7,2 miljoen huishoudens rondkomen van een laag inkomen. De doelgroep is lastig rechtstreeks te bereiken. Via 170 voedselbanken in Nederland en ook via hulpverleners worden cliënten aangemeld en voorbereid op de vakantie. In 2018 zijn 340 vakantieweken door fondsen en organisaties betaald. Het streven is om in 2019 500 vakantieweken te kunnen aanbieden aan de doelgroep. Ook gemeenten wordt gevraagd bij te dragen in het kader van gemeentelijk armoedebeleid. Voor februari 2019 hoopt Stichting De Vakantiebank € 160.000,- ingezameld te hebben. Met dat geld worden safarihuistenten gekocht (die in eigenbeheer van de Stichting Vakantiebank blijven) en deals gesloten met vakantieparken in het hele land om vakantieweken in te kopen.

Willem-Sietse Krijgsheld (Ronde Tafel 36) en Albert Knol (LC Assen) overhandigen de cheque aan Pim Loeff van de Vakantiebank