Lions Club Assen is een gemengde goededoelenclub, ingedeeld in district 110 BN van de International Association of Lionsclubs. De club is opgericht op 13 april 1962 door Lions Club Groningen en gestart met 15 chartermembers. De club telt op dit moment 17 leden die zich voor meerdere goede doelen inzetten en actief zijn.

Dit jaar heeft president Frans Greven  als thema gekozen: Lions in Verbinding.

De erecode en de doelstellingen van de internationale organisatie worden volledig onderschreven. De structuur van de club (bestuur, commissies), de werkwijze ten aanzien van vergaderingen en de organisatie van commissies en projecten, zoals centraal bepaald,worden in grote lijnen gevolgd.

Sinds 1966 onderhoudt de club een nauw contact (jumelage) met Lionsclub Alfeld, Duitsland; elk jaar vindt een uitwisseling plaats tussen beide clubs.

Met de Lionsclub Drentsche Aa wordt eenmaal per jaar een gezamenlijke activiteit ondernomen.

De bijeenkomsten, op de tweede en vierde donderdagavond van de maand, vinden plaats op diverse locaties in de gemeente Assen. Met het sluiten van café-restaurant Witten is de club nog op zoek naar een vaste clublocatie.